FØDEVAREKONCEPT
TØNDERMARSKEN
Tønder Kommune, Realdania, AP. Møller Fonden og Nordea-fonden er gået som om at udvikle Tøndermarsken, så området bliver endnu mere attraktivt at besøge, bo og arbejde i. Projektet har fået navnet Tøndermarsk Initiativet og
over fem år investerer parterne tilsammen ca. 250 mio. kr. i udviklingen.
Et af indsatsområderne i Tøndermarsk Initiativet er ’Erhverv og turisme’ og herunder indgår udviklingen af et fødevarekoncept som en satsning for at styrke opmærksomhed, salg og produktion af lokale fødevarer. Visionen er at skabe en fødevareplatform med fokus på oplevelsesprodukter, hvor eksisterende og nye råvareproducenter, forædlere og afsætningsvirksomheder (detailsalg, hoteller, turistbegivenheder mfl.) sætter kvaliteten i højsæde.
Konceptet med at kombinere fødevarer og turisme har indlysende appel, men det kan i praksis være vanskeligt at få turister og lokale madoplevelser til at mødes på en økonomisk bæredygtig vis. Ikke alene skal der være nogle lokale madoplevelser – f.eks. råvarer, egnsretter, eller begivenheder – der kan bygges på. Disse madoplevelser skal også̊ gøres tilgængelige for lokale og turister ved at være organiseret, produceret og kommunikeret på en måde, så besøgende har adgang til dem.
Tegnestuen har fået til opgave at undersøge forudsætningerne for udvikling af fødevare og fødevareoplevelser i Tønder Kommune samt en vurdering af potentialerne.
Projektnavn: Fødevarekoncept Tøndermarsken
Projekttype: Festival & Begivenhed
Lokation: Tønder Kommune
Årstal: 2017-2018
Status: Afsluttet
Opdragsgiver: Tøndermarsk Initiativet og Tønder Kommune